tisdag 16 oktober 2012

Kontraster och nuet


Malin Friis

Nu sitter jag i den varma och trygga lägenheten hemma i Linköping. Utanför är himlen blå, det blåser, och höstsolens hårda ljus lyser  på de asfaltsklädda gatorna, som är blöta efter gårdagens kalla regn. Träden har fortfarande en del färggranna blad. Bilister,cyklister, fotgängare och rullstolsburna skyndar fram på gatorna och gångbanorna nedanför mitt fönster. Imorgon bitti kommer jag mötas av en liknande syn när jag tittar ut genom fönstet, men inte dagen efter det... 

På torsdag morgon kommer jag, tillsammans med fina Frida, Kajsa och Anna att vara i Kibera; Afrikas största slumområde, i Nairobi. Det kommer att bli en sådan kontrast till den vardag jag lever nu. Under det senaste halvåret (sedan vi bokade resan) har jag byggt upp en bild av  hur det kommer se ut och hur det kommer vara där. Om två dagar är det bara att skrota den bilden, och lämna plats åt verklighetens Kibera. Jag är så nyfiken!  

Jag är så nyfiken på alla intryck jag kommer samla på mig där. Jag är så nyfiken på vilka människor jag kommer möta och på att få uppleva en annorlunda kultur och vardag. Jag är också nyfiken på att uppleva en natur, en miljö och ett klimat som skiljer sig så enormt från här hemma. Jag ser fram emot att få se livet i Kibera ”inifrån”. Den här är en typ av resa som jag länge har velat göra. Det känns som ett oerhört privilegium att få bo och jobba just där och jag är säker på att jag kommer ta många viktiga erfarenheter med mig hem. 

Tillbaka till Sverige kommer vi när det inte finns några färgglada blad kvar på träden; kanske finns det då till och med snö på marken. Det är svårt att säga något om framtiden, så det blir nog bäst om jag försöker hålla mig till nuet. I nuet pirrar det i magen, för det börjar så smått gå upp för mig att vi åker snart. Jag hoppas att ni vill följa vår resa här på bloggen; följa våra ”nu” de kommande nio veckorna, då vi är på plats i Kenya!

                                                    På hemmaplan i somras

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar