söndag 14 oktober 2012

Dags att omfamna världen!

Anna Olofsson

Idén och drömmen om att åka till Kenya föddes i samband med min resa till Ghana. Jag åkte år 2011 iväg på en volontärresa till Ghana via organisationen Projects Abroad där jag även var representant åt den svenska organisationen Peace and Love Foundation som sponsrade min resa dit. 

 Det var en fantastisk upplevelse som öppnade mina ögon för hur världen ser ut i dess komplexa anda. Just då var min dröm att bli jurist(inte nu) och kämpa för mänskliga rättigheter världen över. Jag hade sett orättvisor redan som 15åring på en Projektresa till Sri Lanka och jag tänkte att nu är det bannemig dags att sätta stopp för dem. Men att förändra Ghana under de sex veckor jag var där kändes både omöjligt och naivt när jag väl var på plats. Däremot fick jag med mig erfarenheter som påverkar mig än idag och som påverkat mitt beslut att fortsätta åka iväg som volontär. 

För mig har mina volontäruppdrag varit lite som terapi då jag kommit till insikt med så mycket i livet, dels om världen men också om mig själv. Man når kunskap som ger näring till medkänslan och en starkare vilja att påverka. Som enskild individ kan man ibland känna sig maktlös åt all den orättvisa som råder världen över och man gör saker som att skänka pengar till hjälporganisationer, samla in namnunderskrifter, men inget händer. Jag har ofta känt så och därför var alternativet att åka som volontär en självklarhet för mig. Även om man inte förändrar världen i stort så förändrar man verkligen sättet man ser på världen och det gör skillnad för både andra och sig själv. Man börjar "omfamna världen" och det är precis det jag tänker göra i Kenya. 

Det var någon gång i våras som beslutet om Kenya blev verklighet. Jag är ursprungligen från Boden och flyttade förra hösten ner till Linköping för att läsa lite fristående kurser. I en av kurserna kom jag i kontakt med Kajsa(som ska få presentera sig i ett annat inlägg) och vi fann varandra direkt med bl.a. vår passion för att hjälpa människor och kämpa för rättvisa. Kajsa introducerade mig sedan för några andra toppentjejer med samma passion, Frida och Malin som snabbt hakade på vår idé om att åka till Kenya. Och i våras någon gång bokades resan och hipsvips, så återstår nu bara några dagar innan vi åker. Jag är så otroligt glad att idén blev till verklighet och ännu gladare över att åka tillsammans med dessa fina människor och dela äventyr tillsammans. Visst är det pirrigt trots att jag borde kanske vara "världsvan";) ... som till varje nytt land man åker till har man förväntningar som kanske inte alls motsvarar verkligheten - men det återstår att omfamna! :-) 




Från Ghana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar