måndag 17 december 2012

Kecho Kenya!

Kecho Kenya!

Nu är det verkligen snart över för denna gång! Det har hänt så mycket under denna resa, många händelser men också mycket i mig själv. 

Igår har jag varit med barnen stora delar av dagen och jag har kommit på mig själv att nästan börja gråta för att jag kommer sakna dom så mycket. De har skrivit historier eller tankar kring bilder de tog förra veckan över slummen. Dessa historier och bilder kommer jag använda i ett projekt jag och Anna ska starta. Vi ska göra en bok, med bilderna som barnen tagit tillsammans med historierna de skrivit, denna ska vi sedan trycka och sälja för att få in pengar som ska gå till Wayo wayo. Jag satt och läste vad de skrivit och kan inte annat än att beundra dom allihop. Så underbara texter. 

I Lördags hade vi en fest för barnen på Wayo wayo, vi blåste upp ballonger och bjöd på snacks och dricka. Dessutom hade vi en överraskning till barnen, vi hade ett litet luciatåg. Jag var Lucia (äntligen), Malin var tomte, Frida stjärngosse och Anna var pepparkaksgubbe (ja vi hade en i vårt tåg). Vi var mycket fina. 
Men vi var inte de enda som hade en överraskning, barnen hade 12 stycken till oss också. De sjöng, dansade och höll tal. Jag och Anna grät under flera av dom för att vi kommer sakna dom så mycket och för att de är så underbara! Sen hade vi tillsammans med Monica en till överraskning till barnen. Vi fyra och en kille som jobbat på Wayo wayo men som nu bor i Sverige vid namn Paul ska varje år ge 5 av barnen pengar som ska gå till deras studier. Det kommer vara 10 000 Ksh (Kenyanska shillings) vilket motsvarar 800 svenska kronor. Det kallar vi för Wayo wayo Africa Sholarship Program! De barnen som fick det i år var Elkana, Don, Salma, Abraham och Claire. De blev jätteglada och även de andra barnen kom efteråt och tackade! Att kunna göra det här en gång per år betyder så mycket för dom och det känns underbart att kunna göra det för dom. 

Idag är det sista dagen här, då ska jag umgås med alla på Wayo wayo så mycket jag bara kan och glädjas åt alla underbara nya vänner jag träffat här. Men jag kommer inte säga hejdå till dom utan säga "kecho" (vi ses). 

Vi ses snart Sverige, Kenya kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
/Kajsa

1 kommentar:

  1. Vinn en årsförbrukning av Pro-Expert :D http://adaras.se/2013/april/vinn-en-arsforbrukning-av-oral-b-pro-expert-2.html#comment
    :)

    SvaraRadera